lauantai 23. elokuuta 2014

"Veneily" jatkuu



Tulin veneelle viettämään pariksi päiväksi laatuaikaa yksinäni. Kaikenlaiset remontti- ja varusteluhommat ovat nyt työn alla. Reissun teki mahdolliseksi kaverilta lainaan saatu auto, sillä omaa autoamme olisi ollut mahdotonta irroittaa arjen pyörityksestä. Perille saavuttuani ja kannettuani kaikki kotoa mukaanottamani remonttitarvikkeet Tähden uumeniin irroittelin ensitöikseni moottorista venttiilikopat ja kaikki neljä ruiskutussuutinta. Suuntasin niiden kanssa Joutsenon Dieselasennus nimiseen erinomaiseen polttoainelaitteiden korjausfirmaan, jonne olin jo pari viikkoa takaperin lähettänyt Matkahuollolla ruiskutuspumppumme tarkastettavaksi. Laiturijuoruista olin suodattanut ja tallentanut päähäni tiedon, että kyseistä yritystä poikansa kanssa pyörittävä vanhempi herrasmies olisi juuri oikea kaveri tutkimaan ja huoltamaan Tähden vanhan Wickström-moottorin ruiskutuspumpun. Pitkän uran dieselasentajana tehnyt mies oli paikalle saapuessani Wickströmin kanssa lähes saman ikäisen Fordson Majorin pumpun kimpussa, mutta aikaa liikeni kuitenkin tarkastaa kaikessa rauhassa kaikki irroittamani suuttimet ja kertoa monta hyvää neuvoa pumpun oikeasta huollosta aina suuttimien asennukseen asti. Täydellistä asiakaspalvelua siis.

Tuossa kuva ruiskutussuuttimesta niin kaikki tietävät minkälaisesta mötikästä puhutaan.



Täydellistä ei taas mielestäni ollut pääkaupunkiseudulla toimivan Bosch-polttoainelaitteiden huoltoliikkeen toiminta, jonne aluksi tarjottelin ruiskutuspumppua. "Me ei aleta mitään tarkastelemaan, vaan laitamme pumpun sisälle kaikki uudet elementit ja kaiken muunkin mahdollisen. Jos siis noin vanhaan pumppuun enää edes löytyy osia. Ainakaan tuolla antamallasi mallinumerolla niitä ei heti löytynyt. Takuuta ei katsos voi työlle muuten antaa.. Pääsisit varmaan loppujen lopuksi helpoimmalla, jos alkaisit etsimään laivaasi vaihtokonetta. Joka tapauksessa saat varautua siihen, että aikaa menee pari viikkoa ja koko lysti tulee maksamaan ainakin tonnin." Ei varmaan tarvitse selittää, minkä kaikkien asioiden takia kyseinen liike ei tuntunut olevan "se oikea" paikka Herra Wickströmin sydänleikkauksen suorittajaksi. Sen sijaan Joutsenon Dieselasennuksesta selviteltiin huollon ohessa pumpun säätöarvoja esimerkiksi soittelemalla kollegoille Vaasaan. Sieltä oli muuten kerrottu, että aivan viereisellä tontilla ennen sijainneelta Wickströmin tehtaalta ei ole koskaan oikein annettu mitään tarkkoja huolto-ohjeita korjaamoille. Ymmärsin niin, että ilmeisesti moottorit ovat olleet sen verran yksilöllisiä, että kaikki tehdyt ohjekirjaset ovat olleet tarkoitetut aina vain juuri siihen tiettyyn moottoriin. Jos vain oikein muistan niin Joutsenossa kerrottiin myös, että jossain Peogeot-moottorissa on ilmeisesti joskus ollut samanlainen rivi-mallinen Bosch-ruiskutuspumppu. Tuskin Wickströmin veljekset muutaman tuhannen ruiskutuspumpun tilausmäärällä omaa pumppumallia Boschin tehtaalta olisivat saaneetkaan, joten heidän on ollut käytettävä jotakin jo olemassaolevaa pumppua.

Huollossa selvisi myös sellainen asia, että joku asioita ymmärtämätön oli jossakin vaiheessa säätänyt Wickströmin huippukierrosten rajoittimen toimimaan vasta 1850-1900 kierroksessa minuutissa. Jos koneen maksimikierrokset ovat 1000 ja rajoitimen pitäisi olla vain 50 rpm yli huippukierrosten niin kyseisten säätöjen osalta oltiin kyllä todella paljon metsässä. Onneksi esimerkiksi potkurinakseli ei ole katkennut täydellä kaasulla ajettaessa. Todennäköisesti kone olisi silloin "rynnännyt" eli kierrokset olisi nousseet hallitsemattomasti hajoittaen lopulta koko masiinan. Siitä muuten tuli mieleen sellainen asia, että edellisellä omistajalla potkurinakseli oli murtunut etummaisen akselinpätkän liitoslaippojen kohdalta vuonna 2006. Ilmeisesti verkko tai nuotta yms. oli joutunut potkuriin. Akselin korjaus oli pettänyt vielä uudelleen vuonna 2011, jolloin etummainen vajaan metrin mittainen pätkä oli uusittu ja laippojen ja akselin liitokseen oli tehty sorvilla oikeaoppiset pyöristykset. Tämä on asia, johon palaamme vielä..

Ruiskutussuuttimien reikien putsaus.


Reikien pitää olla täysin puhtaat ja suuttimien täytyy mennä tiputtamalla ilman voimankäyttöä paikoilleen, jotta polttoaineen suihkutuksesta huolehtiva kärki ei muuta kanteen kiinni kiristettäessä muotoaan. Dieselasennuksesta hankkimani kupariset tiivistysrenkaat vaihdoin myös samalla.


No palattuani takaisin Tähdelle alkoi kaikkien taiteensääntöjen mukainen asennusurakka, jonka lopputuloksena useampaa tuntia myöhemmin Wickström hörähti tulille. Kalina, joka aiemmin ajottain kuului kiusallisen kovaa ei ollut kokonaan hävinnyt, mutta se samoin kuin pumpun nakutus olivat huomattavasti vaimenneet ja äänet muutenkin tasoittuneet. Ainoa vielä korjattava asia oli noin sata kierrosta liian korkealle jäänyt tyhjäkäynti, joka sekin korjaantui seuraavana päivänä dieselasennuksen setän saapuessa paikalle ihailemaan "mielenkiinnosta" Tähteä ja varsinkin sen suurta Wickström-moottoria. Sellaista ei kuulema ole pitkästä urasta huolimatta vielä aiemmin hänellekään vastaan tullut. Minä sain siinä samalla neuvot kuinka tyhjäkäynti säädetään ja kuinka moottorin pientä vaipumista vaihdetta kytkettäessä voi säädöillä ehkäistä.



Venttiilit tuli samalla myös säädettyä. Sekin otti oman aikansa ennen kuin tajusin, että sylinterikansissa on pakoventtiilit ulommaisina ja imuventtiilit sisempänä. Säätöarvot ovat imu 0,30mm ja pako 0,35mm. Tovi piti vauhtipyörästä moottoria pyöritellä ja venttiilinnostimia seurailla ennen kuin tajusin mistä oli kyse.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.